Чи готова дитина до навчання у школі?


РЕКОМЕНДАЦІЇ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА

1.Мотиваційна готовність до навчання у школі. Мотиваційна готовність виявляється: у прагненні дитини до навчання, бути школярем; у достатньо високому рівні пізнавальної діяльності і розумових операцій; у володінні елементами навчальної діяльності; у певному рівні соціального розвитку. Свідченням мотиваційної готовності є наявність у дитини бажання йти до школи і вчитися, сформованість позиції майбутнього школяра. Якщо в дитини сформувалися адекватні уявлення про школу, вимоги до нової поведінки, вона не відчуватиме труднощів у прийнятті нової позиції, легко засвоюватиме норми і правила навчальної діяльності та поведінки в класі, взаємини з учителем і школярами.
2.Розумова готовність дитини до навчання в школі. Загалом розумова готовність дитини до навчання у школі охоплює: її загальну обізнаність з навколишнім світом; рівень розвитку пізнавальної діяльності і окремих пізнавальних процесів (мовлення, пам'яті, сприймання, мислення, уяви, уваги); передумови для формування навчальних умінь і загалом навчальної діяльності. Формування умінь навчальної діяльності забезпечує дитині високий рівень здатності до навчання, тобто до виокремлення навчального завдання і вміння перетворити його на самостійну мету діяльності. Це вимагає від дитини здатності аналізувати, шукати причини змін у предметах і явищах тощо.
3. Емоційно-вольова готовність до навчання в школі. Засвідчує : здатність дитини регулювати свою поведінку в різноманітних ситуаціях спілкування і спільної навчальної діяльності, виявляється у самостійності, зосередженості, готовності й умінні здійснювати необхідні вольові зусилля. Вимоги до позиції школяра ставлять дитину перед необхідністю самостійно і відповідально виконувати навчальні обов'язки, бути організованою й дисциплінованою, вміти адекватно оцінювати свою роботу. Тому цей вид психологічної готовності називають морально-вольовою, оскільки вона пов'язана із сформованістю особистісної позиції дитини, з її здатністю до управління власною поведінкою. Йдеться про вміння дотримуватися правил, виконувати вимоги вихователя, гальмувати афективні імпульси, виявляти наполегливість у досягненні мети; уміння довести до кінця розпочату справу, навіть якщо вона не зовсім приваблива для дитини.
4. Психологічна готовність до спілкування та спільної діяльності. Це важливе новоутворення обумовлене зміною провідних типів діяльності, переходом від сюжетно-рольової гри до навчальної діяльності. Дитина, у якої не сформовані компоненти психологічної готовності до спілкування та спільної діяльності, відчуватиме такі типові труднощі у навчанні, як: нерозуміння позиції вчителя, невміння слухати товариша, узгоджувати спільні з класом дії, завищена самооцінка та ін. Загалом, психологічна готовність є цілісним станом психіки дитини, що забезпечує успішне прийняття нею системи вимог школи і вчителя, успішне оволодіння новою для неї діяльністю та новими соціальними ролями. Свідчення психологічної готовності: розуміння позиції вчителя, вміння спілкуватися з однолітками, адекватна оцінка своїх дій, узгодження своїх дій з діями класу, готовність спілкуватися з дорослими.
5. Фізична готовність До фізичної готовності відносяться: розвиток дрібної моторики, загальне здоров’я дитини.

ОСТАННЄ ЛІТО ПЕРЕД ШКОЛОЮ ГОЛОВНЕ - ЗДОРОВ'Я

Тривалі прогулянки на свіжому повітрі доступні практично у будь-якій кліматичній зоні. Дуже добре, якщо ви з дитиною їздитимете на велосипедах – це випробуваний спосіб зміцнення здоров'я. Альтанка, де можна грати, малювати або читати в затишку, такох може з'явитися на будь-якій присадибній ділянці. Бажано, щоб це був не парник» з поліетилену, а відкрита дерев'яна споруда. Стане в нагоді й веранда, якщо широко відчиняти двері та вікна. Улітку зручно починати загартовування дітей. Душ можна приймати вранці, можна – теплими літніми вечорами. Проте загартовування необхідно проводити із розумом, орієнтуючись на стан дитини. Багато що залежить від. Чи загартовувалася дитина раніше, на яке захворювання переболіла, як переносить холодну воду.

ЛІТНІ ЗАНЯТТЯ
А як бути з навчанням? Як краще вчинити: відкласти всі заняття до осені (нехай дитина напослідку награється!) або пройти з малюком «курс молодого бійця»? Насправді гра й навчання не заважають одне одноу. З іграми ваша дитина розлучиться ще не скоро – десь у підлітковому віці, а небагато навчання їй не зашкодить. Як найкраще організувати літні заняття? Існують різні варіанти, оберіть той, що буде зручнішим для вас і вашої дитини.

1. Можна просто домовитися: щодня «проходимо» одну сторінку із задачника. «Задачників» для підготовки до школи зараз велика кількість, доберіть той, що найкраще підійде вам і вашій дитині.
2. Можна «пограти в школу» - порозсаджувати іграшки за «парти», влаштувати «дошку» (спеціальна дошка, на якій можна писати маркером), «шкільний дзвінок» (дзвоник) тощо. У грі зручно познайомитися зі шкільними правилами – не вставати з місця без дозволу, не викрикувати відповідь, входити і виходити з класу на дзвінок. У грі можна ввести і перші оцінки – сонечка, зірочки, квіточки, тучки тощо. При цьому привчайте дитину не боятися поганих оцінок, щоб вона зрозуміла, що погана оцінка – це не трагедія, її можна виправити. Для цього відразу візьміть за правило: оцінювати не дитину, а завдання.
3. Не забувайте про вправи для розвитку уваги, пам'яті, зв'язного мовлення тощо. Усі вони мають допомогти вашій дитині стати успішним учнем. Проте не забувайте, що ці завдання – ігри, а в гру можна грати тільки в гарному настрої та із задоволенням.
4. Якщо у вас є можливість відвідувати із дитиною заняття 1-2 рази на тиждень – це дуже непоганий варіант. Неважливо, чим займатиметься дитина, - малюванням, музикою, англійською мовою тощо. Важливо, що вона пам'ятатиме, як слід поводитись в дитячому колективі під час занять. Проте заняття повинні бути цікавими, мають подобатися дитині і не переобтяжувати її.

РЕЖИМ
Чи варто переводити дитину влітку на «шкільний режим», тобто прагнути до того, щоб вона прокидалася о 7.00 і засинала о 22.00? Тут можна не погодитися із більшістю педагогів, які вважають, що це необхідно. І ось чому. Є діти-«жайворонки», для яких такий режим є природним – вони прокидаються з півнями. Тут про привчання не йдеться, всі і так відмінно. Є сім'ї, в яких дорослі прокидаються рано і рано лягають спати, і діти підлаштовуються під дорослий режим. Тут теж не передбачається значних проблем. Але якщо для дитини природно прокидатися о десятій годині і лягати о дванадцятій, не примушуйте її жити влітку у неприродному ритмі, адже головне завдання влітку перед школою – відпочити та набратися сил. Коли дитина піде до школи, у неї з'явлються «вагомі причини» для зміни режиму – необхідність рано прокидатися і значне денне навантаження. Здоровий відпочилий організм сам налаштовується на потрібний ритм (щоправда, вам доведеться йому дещо допомогти, але про це згодом). Проте, нехай годинник і календар будуть на видному місці. Частіше запитуйте дитину, котра зараз година, яке сьогодні число та місяць. Хай вчиться орієнтуватися в часі. Десять речей, які повинні зробити батьки першокласника 1-го вересня
1. Ваша дитина хвилюватиметься. Прикрасьте її кімнату кульками, плакатом з веселим написом.
2. Приготуйте маленький подарунок, барвисто оформлений і покладіть поряд з її подушкою.
3. Якщо Ви напередодні зібрали портфель, все одно ще раз зазирніть до нього разом з дитиною і покладіть ще якісь дрібні речі: комічну гумку або незвичайний олівець.
4. Цього дня забороніть собі повчати дитину, підвищувати на неї голос. Не сердьтесь і не хмуртесь!
5. Відкладіть усі справи, візьміть відгул. Ви повинні бути поряд, коли дитина переступить шкільний поріг.
6. Скажіть своєму першокланику, як добре і чудово він виглядає.
7. Зустрічаючи дитину зі школи, розпитайте, що їй сподобалось, що вона робила, похваліть за те, що вона трималася впевнено (навіть якщо це не так).
8. Увечері організуйте святкову вечерю. Запросіть бабусь, дідусів.
9. Не забудьте сказати дитині, як сильно Ви її любите.
10. Лягаючи спати, дайте слово і надалі бути до дитини таким лагідним, спокіним і уважним, як сьогодні.

Кiлькiсть переглядiв: 110